dinsdag 2 september 2008

Student

Stel, je bent student bij de postbank.

Je hebt een creditcard, omdat je dan problemen op kan vangen op vakantie.
Dat is dus gebeurd. Wat is er nu aan de hand, ik krijg een volledige afboeking van de creditcard kosten. In de voorwaarden staat inderdaad dat het bedrag niet in gedeeltes kan worden afgelost, er staat echter nergens dat een dergelijk bedrag vrolijk door je rood staan limiet heen beukt. De gevolgen zijn dan als volgt:

- geen afschrijving van mijn zorgverzekering
- geen afschrijving van mijn autoverzekering
- geen afschrijving telefoonrekening
- geen afschrijving verplichte betalingen overheid

Van alles zal ik moeten wachten op een betalingsherinnering om te zien hoe het loopt. Daarnaast zal ik nog moeten zien hoe het gaat met de oplopende rente en boete bedingen in deze betalingen.

Nou weet ik van de postbank dat ik niet in termeinen mag afbetalen omdat ik geen inkomen heb. Ik ben een student. Het IB inkomen is niet voldoende om een registratie in Tiel (BKR) te bewerkstelligen. Wat is het toch fijn geregeld in de wereld.

Nou de oorzaak van dit probleem: De IB groep heeft een fout gemaakt in het verrekenen van een aangifte die door is gespeeld door de belastingdienst. Deze rekenfout is overgens gemaakt op basis van een fout bij deze zelfde belastingdienst. In deze periode is mij een bedrag ingehouden door de IB groep, wat vervolgens is voorgefinancierd door mijn ouders. Deze voorfinanciering zou worden rechtgetrokken op het moment dat de afrekening plaats zou vinden van de IB groep.

Helaas werkt de IB groep vanuit de volgende gedachte: Ik heb een lening lopen, zij keren mij uit. Op het moment dat ik te weinig heb uitgekeerd gekregen, zou ik dus teveel hebben geleend. Dus het te veel geleende wordt verrekend op het uit te keren bedrag en verwerkt in de uitstaande lening. Dit heeft dus weer als gevolg dat er een liquiditeitsgat ontstaat tussen het voorgeschoten bedrag en het terug gestorte bedrag. Dit bedrag heb ik zelf dus moeten weten te bufferen.

Als student - met een maandelijke last in woning en gebruikelijke lasten van leven (verzekeren, bellen, internetten, etc), met een enkele luxe, ( uitgaan, cadeaus geven, reizen met vrienden ) - is het voor mij niet mogelijk dit bedrag op te vangen op moment dat er opeens zo een groot bedrag in het spel is. De consequetie was een afboeking van het totale bedrag dat in dit gat zat op mijn spaartegoeden.

Op de vraag aan de IB waarom dit geld op geen enkele manier voor mij te besturen is, is heel simpel. Dat gaat allemaal automatisch, daar komt geen mensenhand aan te pas. Zie dus mijn probleem. Omdat er alleen computers zijn betrokken in dit systeem, ben ik de dupe in het IB-gat.

Leuk om te noteren in het rijtje van andere gaten. Pensioengaten, uitkeringsgaten, belastingsverwerkingstijdgaten, etc...

Nederland is toch zo'n fijn land.

Schuld maakt schuld, zoals geld maakt geld.

Geen opmerkingen: