zaterdag 11 oktober 2008

Studielink - Verhuizen - IB groep

Hey mensen,

Ik ben eindelijk geregistreerd bij studielink.

En nou is er iets... ik ben verhuisd!

Dat is alleen niet mogelijk bij studielink.
Want stel dat je wil inloggen.
Dat gaat helemaal niet, want dan moet een je een gebruikersnaam en wachtwoord hebben.
Nou is het zo, dat ik een goed archief houdt met labels in Gmail van de emails van studielink.
Dus ik kon mijn gebruikersnaam er zo uitvissen.
Deze vulde ik in, maar die bleek niet te kloppen met elk wachtwoord dat ik probeerde, ik heb alle wachtwoorden die ik gebruik voor zakelijk contact gebruik geprobeerd, maar kom niet binnen.

Dan denk je, ik ga gebruik maken van de functie... wachtwoord en / of gebruikersnaam vergeten, dat werkt alleen niet zoals ik verwachte.  In de mails die ik kreeg na het invullen van mijn achternaam (*zonder voorvoegsel), geboortedatum (volledig jaartal, EU notatie) en gerigistreerde emailadres (gelukkig had ik mijn schoolmail gekozen) een nieuw wachtwoord toe gezonden en mijn gebruikersnaam. Daar kwam als eerste naar voren dat ik een andere gebruikersnaam gekozen heb de vorige keer (één die ik makkelijker kon onthouden). Daar heb ik alleen nooit een bevestigingsmail van gehad, dus hoe kon ik dat ook weer weten. Maarja... Dus ik deze invullen in het inlogveld, met mijn nieuwe wachtwoord dat ik moet wijzigen na de eerste inlog volgens de gestuurde mail. Alleen kom ik er hier niet mee in. 

Dus wat is dan de volgende stap? Juist!, de klantensevice mailen (want savonds zijn de telefoonlijnen gesloten - 9 tot 5 mentaliteit), helaas kom je er echter achter als je het hele formulier heb doorgewerkt (zie *) en op verzenden drukt, dat de mailserver / het mailscript niet werkt. Alles dus voor niks ingevuld. Maandag maar ff bellen!

* Het formulier vroeg mij om een refentienummer, geen idee wat ze nodig hadden, alle mail en post doorgespit van studielink, maar nergens een referentienummer, wat zullen ze bedoelen... mijn BSN-nummer misschien (dat is het referentienummer bij de IB-groep). Tzal wel niet.

Nou is het zo, dat de registratie van studielink de registratie van alle hoge scholen centraal zou moeten regelen. Ook zouden de gegevens aangepast worden bij de IB-groep, als je ze wijzigt bij studielink volgens de informatie die ik hier per mail heb. Maar aangezien studielink het niet doet maar naar de website van de IB gegaan.

Bij de IB kon ik gewoon inloggen met mijn DigiD, gelukkig ken ik deze tegenwoordig uit mijn hoofd, en heb een SMS verificatie ingevoerd!, dus ik kom snel binnen. Bij "mijn gegevens" kan ik snel en efficient mijn adres wijzigen. Wat blijkt als ik daar op klik, dat de basisadministratie en de gegevens van de IB niet overeen komen, dat klopt!, voor de basisadministratie ben ik reeds verhuisd. Mooi toch, dat het ook wel eens werkt. Nou ik mijn adresgegevens wijzigen, (dat mag de IB zelf niet doen door toedoen van europesche rechten op privecy, overheidsdatabases mogen niet gedeeld worden tussen de verschillende organistaties schijnt!, wel goed overigens) , en alle goede gegevens invullen. Wordt gevraagd of ik daar ook postadres wil houden. Nou, liever niet, wist niet dat je een afwijkend adres kon invullen vroeger bij de IB. Tegenwoordig blijkbaar wel, geen probleem, ik invullen.

Alles is gewijzigd bij de IB, zou nu ook alles naar studielink worden doorgegeven? krijg er geen melding van. Zal dus wel niet. Toch jammer. Volgens een email worden mijn gegevens komende vrijdag definitief veranderd. Laten we dat maar hopen! In mijn instellingen van de IB is inderdaad mijn adres nog niet veranderd.

Tis wat!

Mzzls,

Geen opmerkingen: