dinsdag 19 januari 2010

OV chip

Goedendag allen,

Het is even geleden, maar ik kwam in de maatschappij van vandaag weer iets moois tegen. Missie: Het opladen van de OV chip.

Mijn eerste gedachte was om te wachten tot de kinderziektes uit het systeem waren en vervolgens mij OV chip op te laden. Begin januari hoorde ik echter opeens via de media dat ik mijn OV moet activeren via een oplaadpunt. Weer later kwam er een brief dat ik tussen 22 en 31 januari mijn product moet activeren, ik heb namelijk op dit moment een tijdelijk reisproduct en kan daar niet meer mee reizen na 31 januari.

Vandaag was ik op Tilburg CS en had de planning om mijn reisproduct te activeren. Dit was echter niet mogelijk, aangezien op Tilburg CS geen oplaadpunt aanwezig is. Hoe moet een toerist dit ontdekken? In ieder geval werd ik verwezen naar de AH XL. Dit is zo'n 5 min lopen van het station. Wel zo handig als je wilt reizen met het OV.

Gelukkig moest ik naar Breda. In Breda op het station had ik het oplaadpunt zeer snel gevonden bij de AH to GO. Gewoon zoeken naar de rij met studenten. Aangezien nog 70% moet ophalen vond ik deze rij logisch. Tot ik in de rij hoorde dat sommige studenten er voor de 4e of 5e keer stonden, hun product werd niet gevonden, of zij kregen een andere foutmelding. Zo ik ook, mijn product kon niet worden opgehaald.

Toen maar eens bellen met het 0900 nummer op de paal. Na 15 minuten wachtrij, een medewerker met een script aan de lijn. Die niet verder getrained is als dat script. Meneer verteld mij dat het druk is, dus dat ik het over een half uur nog eens moet proberen... euhmmm?????

Volgens de NOS moet het echter nu... http://bit.ly/873tlH. Daarnaast zeggen ook de NS, en CWO-DUO dat.... Ik denk, dan bel ik maar eens naar de Ombudsman om een klacht in te dienen over dit hele verhaal en de blik van de media. Hier kan ik echter niet terecht word mij verteld. Dus ik moet als student begrijpen dat het innitiatief van de OV chip niet aan de overheid is gerelateerd? Ik snap er niks van.

Ff tussendoor, ik liet mij met de ombudsman doorverbinden vanuit een telefooninformatienummer... krijg ik de vraag in welke plaats ik de ombudsman wil spreken...

Maar in ieder geval, we zijn dus al even verder. Ondertussen geef ik het op bij de activeer paal en bel met reizigersvereniging rover vanuit de bus. Na eerst een kantoornummer te krijgen (waar ze mij niet doorverbinden of terugzetten naar de centrale), kom ik na een tweede keer inbellen terecht bij een centraliste die zich niet voorsteld. Ik stel mij wel voor en vertel dat ik graag wil klagen over het OV chip beleid en de communicatie hieromtrend door de overheid. De vriendelijk mevrouw verteld mij dat het mij niet zal helpen in mijn zaak. Ik geef aan dat ik wel graag wil klagen ten behoeve van de statistiek. De mevrouw vind dit een goed idee. Ook geeft ze aan ook verontwaardigd te zijn (als rover zijnde) over de communicatie door de overheid. Mijn klacht is ingediend en ik heb nog steeds geen geactiveerde OV chipkaart. Gelukkig kan ik nog reizen per papier.

Cheerz,

Geen opmerkingen: