donderdag 30 september 2010

Studielink II

Oude uitdagingen

Voor wie mijn Twitter volgt, zou het kunnen dat er nu een dubbele ervaring ontstaat, maar aangezien niet iedereen die volgt, schrijf ik het graag even uit.

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de studentenadministratie van mijn hogeschool dat mijn herinschrijving op Studielink niet in orde was. Dat is natuurlijk goed mogelijk. De correspondentie hierover vond volgens de studentenadministratie plaats per email. Dat heb ik even gemist. Onhandig.

Het telefoontje werd geplaatst omdat voor 1 oktober mijn inschrijving rond moet zijn, inzake de financiering vanuit Den Haag richting mijn hogeschool. (Bron: Studentenadministratie). Waarom ik dan de 30e word gebeld? Omdat ik de emailcommunicatie heb gemist. Maar de 30e... waarom niet maandag, dan had ik nog wat organisatietijd als er iets fout ging.

In ieder geval, ik heb niet op zitten letten; maar ging meteen vol goede moed naar de website van studielink. Eerste reactie: die is nogal veranderd sinds de vorige keer. Maar goed... als student met een blinde vlek voor commercial moest ik goed zoeken om de groen / witte knop als knop te herkennen. Ik dacht dat het een banner was.

Achter de knop moet ik inloggen met DIGID (die kun je niet in 1 dag organiseren, mocht dat nodig zijn, hebben mijn hogeschool en ik een probleem, zie boven.), waar het op neer komt; inloggen met DIGID ging goed. Alleen ik moest kiezen tussen wachtwoord en mobiel... kan ik niet ergens instellen bij DIGID dat ik standaard allebei wil? (identiteitsfraude iemand?).

Op naar de volgende stap: inloggen met mijn studielink ID... euhm... ja... Meteen gezocht in mijn Gmail archieven, en ja, daar vond ik ergens een wachtwoord. Deze werkte niet overgens, daar je normaliter deze meteen moet wijzigen (later meer daarover), dus, vergeten welk wachtwoord ik naar binnen moest. Even bellen naar de helpdesk, daar ik met het recoveryformulier mijn gegevens niet boven tafel krijg. Voor het telefoonnummer moet je echter niet op de site zijn, daar strand je op een formulier. Wel kun je het telefoonnummer vinden via google. Gelukkig kwam ik via FOK achter een zoekterm die meteen het telefoonnummer liet zien, nu opgeslagen in mijn telefoon.

Toen ik Studielink aan de lijn had, 10 min wachtrij (5 volgens het bandje), iedereen moet het natuurlijk voor de 1e oktober in orde maken, zou het callcenter extra mensen inzetten vandaag?, moest ik mij identificeren met: Studentennummer, Opleidingsinstelling, Naam, Voornamen, Geboortedatum, Geboorteplaats. Is dat veilig? Kun je dat niet afleiden uit meerdere online profielen die ik heb? Had toch minimaal mijn sofinummer verwacht, ik moet toch ook naar binnen met mijn DIGID?

Via mijn schoolaccount mail krijg ik vervolgens mijn wachtwoord opgestuurd, aan mijn gebruikersnaam word ik de mail ook herinnnerd (netjes van studielink). Dus, inloggen!

De sessie had mijn foutieve inlogblokkade van een uur niet onthouden na een nieuwe inlog met DIGID. Dus ik kon vrolijk naar binnen met mijn nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord. Meteen was het verplicht mijn wachtwoord te veranderen (wat verklaarde waarom ik er met mijn wachtwoorden uit de mail niet inkwam).

Eenmaal binnen kreeg ik een overzicht van mijn inschrijvingen tot nu toe en de betalingsstatus van deze inschrijvingen. Het huidige studiejaar stond betaald, dat stemde mij positief. Na de knop herinschrijven moest ik doorklikken en werden automatisch mijn persoonsgegevens gekoppeld (wel zo handig) en kon ik voor herinschrijven kiezen. Toen kreeg ik de vraag van mijn hogeschool of ik thuis woonde of op kamers in Breda. Ik woon op kamers in Tilburg, dus het goede antwoord stond er niet bij... Na deze vraag kreeg ik de volgende vraag:

Adresgegevens:

A - Vermeerplantsoen (deze gegevens worden ook doorgegeven aan CWO DUO)
B - Pijlijserstraat (mijn oude woonadres)
C - Ander aders...

A en B zijn onjuist, daar het vermeerplantsoen niet mijn woonadres is, hoort dat niet studiegerelateerd thuis bij CWO DUO en dat de gemeentelijke basisadministratie (GBA) studielink niet op de hoogte houd (evt. via CWO DUO of mijn hogeschool, de accounthouder), vind ik opvallend. In ieder geval, nieuwe adres aangemaakt, waarbij ik de optie had het adres ook aan te melden bij CWO DUO... dat hoeft niet, daar CWO DUO gewoon netjes via mijn correspondentie adres communiceert (neem ik aan).

Na de keuze van dit adres word mij gemeld dat deze adresgegevens worden door gegeven aan "CPAB". Nooit van gehoord... Lees hier wat CPAB inhoudt. Dit is het lotingsregistratiebureau van CWO DUO. Dat is helaas niet op te maken uit de site van studielink. Dus, hoop dat dat maar goed gaat. Volgende vraag:

Maak een keuze:
  • Ik betaal zelf
  • Mijn ouders / verzorgers betalen
  • Iemand anders betaald
  • Ik weet nog niet wie er betaald
Dat is opvallend, daar ik al betaald heb. Wel krijg ik de waarschuwing na te denken welke keuze logisch is op basis van de betalingsprocedure van mijn hogeschool, euhm? heuh?. Dan maar even de helpdesk gebeld. Meteen aan de beurt deze keer, fijn!. Ook uitgevonden dat je met een STER van je toetsenbord door de bandjes kan skippen, wel zo fijn. Leg aan mevrouw uit dat ik de vraag niet snap, aangezien ik al betaald heb. Ik moet optie 4 invullen... waarom dan deze vraag?

Nu ik toch studielink aan de lijn heb, vraag ik even hoe het zit met CPAB. CPAB staat niet in verbinding met mijn uitkering en de GBA, word mij verteld door mevrouw. Is dat even fijn.

Na een telefoontje naar de studentenadministratie, blijkt alles nu in orde te zijn. Ook weer overleeft. Mevrouw zegt dan heel mooi: Nu heeft u ook weer toegang tot het schoolnetwerk, euhm? dat had ik dus op dat moment niet blijkbaar. Dus ik had de email niet kunnen lezen als ik geen autoforwaring aan had staan? (De autoforwardinguitzondering is al vaker handig gebleken in ons gezin.), toch mooi, die automatisering van tegenwoordig. :)

Nazorgen

Waarom heeft Studielink het adresdebacle niet opgelost? Dit was door mij reeds eerder aangekaart. Lees hiervoor dit blog. Waarbij ik even uit de reactie van studielink wil vissen: "Ook Studielink zal dit (verificatie-)adres automatisch via de IB-Groep overnemen.". (Voor de duidelijkheid, IB-groep = CWO DUO). Blijkbaar dus niet, aangezien bij mijn adreskeuze nog vrolijk de Pijlijserstraat genoemd stond, ipv mijn huidige woonadres.

Nu ik deze blog schrijf, log ik even in bij CWO DUO om mijn adres te controleren, of de verhuizing daar wel is doorgekomen. Dit is het geval. Dus waarom heeft studielink dan geen update ontvangen?

Als vermoeden heb ik het volgende: De eigenaar van de account bij Studielink is mijn Hogeschool, niet ik als student. De adresgegevens werden bij de oprichting van studielink aangeleverd door de hogeschool. Blijkbaar heeft de hogeschool in zijn database nog mijn foutieve woonadres staan, daar ik andersinds niet kan verklaren waarom Studielink dit adres nog zou hebben. (het is nu 16:55, mensen bij studentenadministratie nemen niet meer op, zal morgen een update doen, "ze zijn bezig met weggaan"). De wijziging van mijn woonadres zou vanuit het GBA via CWO DUO door gegeven moeten worden aan 1 van deze partijen (Studielink, of accounteigenaar, mijn hogeschool.) Dat is blijkbaar niet gebeurd.

Ach ja, nu is mijn administratie weer op orde, maar de logica van de extra schakel genaamd: "Studielink" is mij nog steeds volstrekt onduidelijk.

Levert wel weer een leuke blog op. Dat dan weer wel.

Cheerz,

Geen opmerkingen: