zaterdag 20 november 2010

SMS'jes van de arts

Recentelijk heb ik zelf een bezoek gebracht aan een private instelling in de GGZ achtige zorg. Nou is het zo, dat ik daar een onderzoek moest afnemen, voordat ik er een afspraak had. De uitnodigingsbrief had ik wel gelezen, maar alleen de afspraken had ik genoteerd. Waarbij ik onbewust, het uur voor het onderzoek helemaal niet meer in mijn hoofd had.

Eenmaal aangekomen bij de instelling, nam ik plaats in de wachtkamer en werd ik maar niet opgeroepen. Aangeplakt stond, dat ik na een 15 min me kon melden bij de administratie met het feit dat ik nog niet was afgeroepen. Eerste reactie; "ow, u had een uur geleden een onderzoek". Ik had zoiets van, o ja?. Nou brief erbij, ow ja, in de brief stond dat ik een uur voor de afspraak een onderzoek moest voltooien. Op dat moment kwam de volgende vraag; "had u zich bij de balie gemeld vanmiddag?". Nee dus, ik heb me daar nog nooit gemeld aan de balie, aangezien je word afgeroepen op de tijd van je afspraak. Medewerker; 'U bent niet afgeroepen, daar u niet was komen opdagen voor het onderzoek'. Natuurlijk, heel logisch blijkbaar.

Toen vroeg ik; 'Als u even gesms't had, dat ik mijn afspraak aan het vergeten was. Had ik kunnen melden dat ik meteen kon komen (10min fietsen) of hadden we meteen een vervolgafspraak kunnen plannen.'. Medewerker; 'weet u hoe duur het is om iedereen te sms'en?'.

Nou, dat bleef in mijn hoofd spoken, vandaar dit blogbericht.

Naar ik aanneem komt 10 tot 20% van de klanten niet opdagen, te laat, of is anderszinds niet aanwezig (pareto). Zeg dat een arts een 1 uur per klant kwijt is (inclusief administratieve lasten) en 8 uur per dag werkt, op 46 weken per jaar. Dus die arts heeft 1840 klanten per jaar. Bij 20% zouden dus 368 klanten te laat komen. Een smsje kost ongeveer 16ct? Al deze klanten zou je dus een service bieden van de SMS voor 64 euro per jaar.

Dat zijn je belkosten, zeg dat je dan nog een investering in software doet (integraties in je Informatie Syteem) van 500 euro en onderhoud van 100 euro per jaar. Zeg dat je het in 5 jaar afschrijft, dan praat je over 264 euro per jaar investeren voor deze service.

Waarom zou je dat doen als arts?

Nou, een herhaal-afspraak kost tijd. Als je binnen de gestelde tijd de persoon nog tot dienst kan zijn, ondanks dat deze iets later is. Zal dat op jaarbasis een aardige tijdwinst opleveren. Waardoor je weer meer patiënten van dienst kan zijn of meer op vakantie kan gaan. 'T is net waar je voorkeur als arts naar uitgaat.

Wat is het nut voor de patiënt?

Voor de patiënt lijkt mij het voordeel van persoonlijke communicatie erg prettig overkomen. Daarnaast kan ik contact opnemen met de arts voor het vervolgtraject. Wel is hier van belang dat de patiënt zijn telefoonnummer aanbied via een opt-in, aangezien de Opta anders de arts beboet voor het overtreden van de privacyregels.

Wat denkt u hiervan?

Geen opmerkingen: